پایگاه اطلاع رسانی شرکت عمران هفت باغ علوی

تاریخچه و مشخصات

محور گردشگری ملی هفت باغ علوی
تبلور غلبه‌ی اراده‌ی انسان سخت کوش بر طبیعت خشک کویر

بارقه ی یک فکر در ذهنی خلاق و مسئولیت پذیر موجبِ پدید آمدن مجموعه ای شد که به عنوان امانت برای نسل کنونی و میراثی برای نسل های آینده، سالیان متمادی و شاید قرنها در دیاری با قدمت و عظمتِ باستانی به نام “کرمان”ماندگار خواهد بود.در همین راستا در اواسط دهه ی 70 شمسی مسئولان استان بر آن شدند تا در جهت تحققِ این ایده، تلاشی مضاعف را آغاز کنند. احیایِ کرمانِ باستانی، استانی که به عنوان وسیع ترین استان کشور 11 درصد از مساحت ایران را به خود اختصاص داده، یک ضرورت را به الزام تبدیل کرد. افزایشِ شاخصِ تراکم جمعیت در استان کرمان که خود نمادی از توسعه یافتگی است، ایجاد و توسعه فرصتهای سرمایه گذاری و خلق فرصتهای جدید اقتصادی از جمله دلایل دیگری بود که تلاش برای اجرایی کردن این ایده با جلب مشارکت های مردمی و بدون بهره گیری از اعتبارات دولتی را بیش از پیش ضروری می ساخت.

عملیات اجراییِ هفت باغ علوی که دو شهر تاریخی و زیبای کرمان و ماهان را به هم متصل می کند ، به عنوان یکی از محورهای توسعه ی آینده کرمان و جنوب شرق ایران در سال 1378 آغاز شد. این مسیر به لحاظ آب و هوا، استحکام زمین، برخورداری از آبهای زیرزمینی و همجواری با کوه و دشت بهترین گزینه برای اجرا و تحقق یک طرح مهم بود ؛ از این رو به عنوان « محور گردشگری ملی» متولد شد و تحت مدیریت شرکت عمران علوی ماهان کرمان که در سال 1375 تأسیس شده بود قرار گرفت تا با آماده کردن زیرساختهای لازم و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی ، این محور را از راه ایجاد مراکز گردشگری، تفریحی، تجاری و باغ ویلا هایِ مسکونی به عنوان الگوی توسعه ی گردشگری به همگان معرفی کند.

– برای تحقق این امر تاکنون 28 کیلومتر محورِ چند منظوره ساخته شده است.

– برای احداث مسیرِ اصلیِ این محور، حدود 4 میلیون تُن شنِ مخلوط به این مکان منتقل و 14 میلیون تُن ماسه ی بادی از آن خارج شده است.

– پنج کیلومتر از 28 کیلومترِ اول که به دوچرخه سواری، کالسکه سواری و پیاده روی اختصاص دارد ، آسفالت شده و ادامه ی آن در حالِ آماده سازی است.

– علاوه بر آن تاکنون دهها هزار اصله انواع درخت (که به روش قطره ای آبیاری می شود) در محور کاشته شده است.

بخشی از مشخصات پروژه

– بزرگراهی به طول 28 کیلومتر، مشتمل بر باندهای تندرو، دوچرخه سواری، کالسکه رو و پیاده روی

– 9 ردیف درختکاری و فضای سبز در طول مسیر.

– دارای سه منطقه : در مناطق اول و سوم عمدتا” ویلا باغ احداث شده و در منطقه دوم عمدتا” فعالیتهای تجاری ، تفریحی ، ورزشی و گردشگری شکل گرفته است.

– 2000 ویلا باغ در دو طرف بزرگراه در مناطق یک و سه در قالب دو تیپ الف و ب

– 35 بوستان که هر بوستان مجموعه ای از 60 ویلا باغ در قالب دو تیپ الف و ب را در خود ساماندهی کرده است.

– ویلاها عمدتا” به قطعات حدود 1700 متر مربعی تقسیم بندی شده و دارای سند رسمی است.

– محور دارای آب، بر ق ، گاز و راههای دسترسی اصلی به فرعی و بالعکس است.

– اجرای بیش از 270کیلومترشبکه آبیاری قطره ای به منظور آبیاری حدود 130هکتار فضای سبز در طول محور.

مدیریت شرکت عمران علوی ماهان کرمان به فضل و رحمت الهی و متبرک به نام مولای متقیان امام علی علیه السلام، علاوه بر آماده کردن زیرساخت های مورد نیاز در محور گردشگری ملی هفت باغ علوی، با هدف استفاده مردم شریف استان و گردشگران محترم ، به طراحی و اجرای پروژه های مختلف اقدام کرده است که می توان به مسجد امام علی علیه السلام ،مجموعه تفریحی،گردشگری،پذیرایی فلامینگو، بوستان لاله و نیز نمادهای زیبا از جمله برج ساعت، قالی دستباف کرمان ، پته ی کرمان ، ساعت گل و… اشاره کرد.

این شرکت در راستای تقویت و توسعه صنعت گردشگری استان و به منظور بهره برداری شایسته از کمپ کویری شهداد ، احیا، ساماندهی ، تجهیز و راه اندازی این کمپ را در دستور کار خود قرار داد ؛بطوریکه اکنون به عنوان یکی از مراکز مهم خدمات رسانی به گردشگران به شمار می رود.

احیا و تجهیز زائرسرای تاریخی ماهان پس از سالها متروکه ماندن، از دیگر اقدامات شرکت عمران علوی است و اکنون این مکان به عنوان هتل سنتی ایوان ماهان به گردشگران خدمات رسانی می کند.

افتخار مدیران و کارکنان شرکت این است که محور گردشگری ملی هفت باغ علوی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، با نگاه توسعه محور، بدون استفاده از اعتبارات دولتی و تنها با جلب مشارکت مردمی و سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شده است و با تلاش شبانه روزی و همکاری شرکت های وابسته از جمله شرکت مهرآب ماهان کرمان نگهداری می شود.

اجرای طرحها و برنامه های متنوع فرهنگی و ورزشی با همکاری سازمانهای مردم نهاد نیز از دیگر اقدامات شرکت عمران علوی ماهان کرمان به شمار می رود ضمن اینکه بسیاری از دستگاهها از فضای ظرفیت های ایجاد شده در هفت باغ علوی برای برگزاری همایش هایی مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری و… استفاده می کنند.

این شرکت در اقدامی فرهنگی و به عنوان صاحب امتیاز ماهنامه فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری « ستاره کرمان »، به جامعه مطبوعاتی و رسانه ای پیوست تا در عرصه اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و ارتقاء سطح دانش و آگاهی جامعه نقش آفرین باشد.

به یقین با همت و تلاش مضاعف مردم و مدیران ، دیارکریمان می تواند به جایگاه والا و شایسته ای در کشور و جهان برسد.
محور گردشگری ملی هفت باغ علوی در یک نگاه
موقعيت جغرافيايی حدفاصل دو شهرتاريخی کرمان و ماهان به طول28کیلومتر
تاريخ شروع فعاليت سال 1375
محل تامين اعتبار %100 بخش خصوصی
تاريخ بهره برداری از مسير اصلی سال 1380
آسفالت باندهای اصلی 54km
آسفالت باندهای فرعی 68km
مناطق تقسيم بندی شده در طول محور سه منطقه
تعداد دهکده های مسکونی ساخته شده و در حال ساخت بیست و سه دهکده (تعداد 4438 قطعه)
احداث مسير سبز در طول محور 243km
تعداد قطعات سنددار تيپ های الف و ب 2000
احداث شبکه برق فشار متوسط 40/64km
احداث شبکه برق فشارضعیف 46/56km
اجرای شبکه توزیع و انتقال آب 94/07km
نصب گاردریل 61/42 کیلومتر